subota, 1. rujna 2012.

Znači, ovo sam uredno predao ko seminarski!


            Prva etapa analize romana Lolita može biti definiranje temporalnosti. Pripovjedačka instanca – ona koja dominira u narativizaciji – zahvaćena je vremenom pokušavajući ga obuhvatiti naracijom koja će uspostaviti kontinuitet dojmova. Naracija se mora formulirati kao «ispovijed» da bi se intenziviralo iskustvo demonskog u pripovjedaču. Ljubavna, i seksualna veza sa maloljetnom djevojkom, kao da u ovoj naraciji, nije dovoljno užasna; ona mora biti semantizirana u obliku koji će čitatelja postaviti u ulogu «porotnika». Okvir koji nam je dat jeste referendumski, ali ne da bi se ograničilo iskustvo, ili uspostavila monarhija označenosti, već samo da bi se poigravalo sa našim osjećajem prihvatljivog.
No prije početka igre, pa tako i prije samog vremena, pripovjedač mora obezbjediti «autonomiju» Loliti najavom o njenom značaju, što čini poetiziranim iskazom, kojim započinje roman: «Lolita, svjetlo mog života, oganj mojih prepona» (11: 2004). Govornik je iskazao koordinate vlastitog svijeta, koje su čini se na vertikalnoj osi, između svjetla i ognja, raja i pakla. Naglašava nam podvojenost vlastite pozicije u svijetu. Ljubav koja okupira energiju njegovog bića je satanska i anđeoska, duhovna i čulna istovremeno, uzvišena i ponižavajuća. Na ovom mjestu govora, Lolita stoji izdvojena u esenciji datoj joj opsesijom. Kasnije će dobiti ulogu i mjesto u opsesiji za pripovjedanjem, a takva opsesija može nastati, kako su tvrdili mnogi, željom da se ostvari zadovoljstvo koje je nemoguće imati opet.
U narativu, dakle Lolita, kao i sve drugo, imaju mjesto karike u kauzalnom lancu. Lolita, objekt žudnje i ljubavi, bitno je određena Humbertovim prvim erotskim iskustvom. No njena sloboda postoji, jer može izmicati Humbertu. Izmiče mu, po paradoksu, naoružana upravo njegovom žudnjom. No dodatno mu izmiče, po paradoksu koji stvara narativ, zbog vremena koje pripovjedač mora podrazumijevati da bi pričao priču. To su dvije okosnice romana: žudnja i vrijeme.
Ako sam ustanovio analepsu sižejne izgradnje onda sam dužan i reći da je to povezano sa gore pomenutim orgasmičkim utjecajem pripovijedanja. Nakon užitka ili iskustva, kako i nakon života, ne ostaje ništa osim mogućnosti da se ispriča. Čak šta više, ni užitak pa ni iskustva, nisu mogući van priče koja ostaje kao posljednji rezervat bića u potpunoj iskazivosti jastva.
Da li je naracija žudnja za samopravdanjem? U ovom slučaju, mislim da nije. Prije da nas Humbert gura u ulogu porotnika kako bi ispunio vlastitu želju pomirenja i samopomirenja. Poetsko sažimanje subjekta i svijeta prije početka naracije mi sugeriše takvu intenciju. To nije naivna potreba grešnika da pronađe smiraj po koncu života ili po koncu onoga što je smatrao jedinim vrijednim u životu. Primijetimo da je Humbertov život proziran i blijed bez tog ambivalentnog iskustva opasnosti koji u sebi sadrži sav «oganj» satanskog i svo «svjetlo» ljubavne čistoće. Ta dva pola se susretom dopunjavaju i pobijaju, a jedno u drugom se sadrži, kao što vrijedi za sve opreke koje je ljudski um smislio ili prihvatio. Opasnost je ona koju nosi neizvjesnost puta u romanu. Nužnost Lolitinog i Humbertovog putovanja ujedinjuje sigurnost i opasnost. Oni bježe da bi na putu naišli na izvjesnost iste prepreke njihovom odnosu: možemo ju nazvati svijetom, kulturom, komponentom koja tu ljubav zabranjuje, ali ne rješava njeno prisustvo. S druge strane, njihova ljubav se i može razumijeti tek kao bijeg, kao odlazak od, kao putanja. Lolita i Humbert bježe da bi bježali. Motiv puta nosi svu ambivalentnost te ljubavi. Njegova funkcija u Humbertovoj mašti je da očuva odnos njega i Lolite, da ih izdvoji, da osigura njihovu povezanost, no put je također i ambijent stranog, akcidencije koju individua ne može planirati te se od iste ne može potpuno očuvati.
Esej koji problematizira odnose moći u romanu, nazvan The power struggle in Lolita, koristi Ničeansku ideju volje za moć te je primjenuje na odnos Humberta i njegove ljubavnice. Kritičar je takvu strukturu odnosa isčitao, kako se tvrdi, iz pripovjedačevog dnevnika:

«Using Nietzsche's theories on power and dominance over others, we can see that Humbert is a man who meets his criterion of someone driven on obtaining the control and respect of those who can be easily manipulated»

Prvi dojam Humbertovog perverznog i ekscesivnog poimanja maloljetne djevojke uistinu može biti interpretiran ovako isključivo i osuđivački. Na koncu, dodjela uloge porotnika, koju sam pominjao prethodno i jeste u funkciji motiviranja osude. Ali je forma ispovijesti, naglašavanjem božanskog i satanskog, grijeha i ljubavi, ljubavi kao grijeha, igra koja nas oblači i u odjelo sveštenika. Tenzija koja pri tome nastaje omogućava ambivalentnost iskustva. Ako induciramo logiku Barthesovog kulturnog koda koju bit će nam jasno da se narator poigrava sa našim osjećajem razlikovanja dobrog i lošeg. Igra je strateška i u onom smislu u kojem «razumjeti Humberta» predstavlja grijeh par excellance.
            Greška je govoriti o odnosima moći a pri tome isključiti Lolitu, jer njen odnos prema Humbertu nije tek pasivan, kako bi možda Humbert i (jednako perverzni) kritičar poželjeli. Moje čitanje – a ja sam pristao da budem jedan od porotnika – prosuđuje o tom odnosu opet kroz spektar ambivalencije. Sama Humbertova žudnja – seksualni poriv pedofila – jeste proizvođač takve gustine afekata. Njegova ljubav je anđeoska ako je prihvatimo povezati sa mythosom o palom anđelu: njegova ljubav je smrtonosna; ne po Lolitu-osobu, već po njenu idealnu sliku u njegovom oku. Kako drugačije tumačiti ironiju zamke u koju upada onaj koji je seksualnim porivom vezan za dječiju čulnost, sa svim što konotira pojam djeteta u fizičkom i ontološkom smislu, a ispunjenjem zadovoljstva gubi «savršenost», «netaknutost», «nezaprljanost» lica koje miluje. Drugim riječima, Humbert će seksualnim kontaktom sa lolitom, nadržajem koji nosi njegova ljubav, započeti njeno odrastanje, a ona se sazrijevanjem može samo izgubiti za Humberta. Konačnost romana jeste odraz te nužnosti: Lolita isčezava iz Humbertovog života, fizički i simbolički, kako kroz prostor, tako i kroz vrijeme.
            Mogao bih u analizu uvesti i u odveć izlizanu opreku kultura/priroda. Rastrojstvo tih dviju «dimenzija» čovjekovog iskustva toliko se naglašavalo u povijesti da se stekao i privid njihove trajne i jasne razgraničenosti. No kako se u sklopu te opreke odnosti spram ljubavi Humberta i Lolite? Da li je osuđivati na račun kulturološke, socijalne, pravne regulativnosti i norme. Ili pak satansku dimenziju tražiti u «neprirodnosti» kakvu sadrži incestuzni čin, naprimjer. Tenzija je opet na porotniku. Humbertova ispovijed, rekao sam, jeste čin samoizmirivanja sa svijetom. Tako motiviran, na simboličkoj razini, Humbert je morao tražiti vlastito mjesto u oba pola one opreke. Primjeri koje navodi da bi ustoličio razložnost vlastitig činova odnose se i prema prirodi i prema kulturi. Prvo je za njega usud onog seksualnog iskustva sa Anabelom, koje ga je bitno obilježilo. U tom zanosu ne može ležati ništa kulturološko, onako kako to iskustvo prezentuje Humbert; ono ga dakle određuje kao prirođena komponenta njegovog bića, tjelesna i duhovna entelehija, arete koja giljotinira etičku distancu. Razlozi kulture su mnogobrojni i Humbert ih navodi birajući povijesne zakonske mjere koje propisuju normu odnosa sa djevojkama koje su Lolitinog uzrasta. Njegova kultura, tj. ova zapadna kojoj kao porotnici pripadamo, čini se, i nije uvijek poznavala dugoročan standard normiranja odnosa. Humbert mora biti svjestan svoje pozicije izopčenika, ali isto tako je svjestan da je osobitost njegove žudnje pripadala kraljevima, kneževima, političarima i vladarima. Na koncu, kultura je za pedofile smislila način kako da riješe svoj problem. Kastracija je, smatra se, najprimjerenije rješenje. Mislim da nisam jedini koji takav čin fizičke amputacije smatra tek načinom da se iskorijeni tjelesni, hormonalni, biološki impuls muškog uzbuđenja.
            Humbertovo poimanje Lolite je, ako mogu reći, Rusoovsko. Socijalna integracija njegove ljubavnice jeste uništenje njene djetinje, prirodne čistoće. Njegova ljubav je usmjerena ka čistoći nevinosti koja isčezava samim činom uživanja u njoj. Jednostavno, kušati Lolitu-djevojčicu znači učiniti je odraslom djevojkom (čak i prijevremeno). Humbert nam u jednom dijelu teksta pripovijeda o užasu viđanja Lolite našminkane. Sve socijalne i kulturne aktivnosti u kojima Lolita učestvuju, prijetnja su, ne samo Humbertovom i njenom odnosu koji počiva na tajni i alijenaciji, već i opstanku Humbertove žudnje. No, sljedeći pravilo ambivalentnosti, sudim da je odnos moći, koji pomenuti kritičar traži, upravo kulturološka i socijalna pozicija koju Humbert posjeduje u odnosu na Lolitu. On je materijalno situiran dok ona nema roditelje (zato što je otac umro, a majku je ubio Humbert), on je punopravni građanin i njen neformalni skrbnik, a ona je maloljetna djevojka čije učešće u svijetu još nije doseglo takvu kvalitativnu razinu. Lolita, ipak, dominira nad Humbertom naprosto bivajući objektom njegove žudnje.
            Onako kako na planu erotske fantazmagorije postaje teško razaznati mazohistu od sadista, tako je i teško dodjeliti Humbertu i Loliti uloge gospodara i roba. Ne zaboravimo da onaj koji unutar vlastite fantazije obnaša mazohističku ulogu istovremeno postavlja uslove date situacije, diktira njen tok, kontrolira njene efekte kako bi inducirao užitak koji prikriva tu vladavinu. Shodno tome, sadist je onaj koji nanosi bol i užitak, ali ga se ta fundamentalnost ne dotiče, jer tek je karika u mehanizmu zadovoljstva pa je u jednu ruku i podređen sistemu uloga.
            Kritičar na čiju sam se misao osvrtao prethodno koristi i primjer Humbertovog autoritativnog objavljivanja u odnosu sa Lolitinom majkom, Šarlotom. Tačno je da tu Humbert preuzima ulogu gospodara, autoriteta, ali ne radi uloge same, već radi interesa koji je uvijek fokusiran na Lolitu. U skladu s tom pomisli, Lolita jeste primarni orijentir Humbertovog svijeta. Sadistički i robovski iskazi unutar teksta pitanje su raspoloženja u koje Humbert upada zbog problematične prirode njihovog neizvjesnog odnosa. Ne bih rekao da se radi o opsesiji da se bude moćan. Radije bih ustvrdio da se radi o opsesiji da se bude žuđen. Enigmatska priroda Lolitine žudnje dodatno problematizira Humbertovu poziciju u svijetu. Zato je narativ namjerno monološki konstruiran, jer tako se naglašava usamljenost pripovjedača, koji se mora zadovoljiti enigmom, sitnim i trenutačnim neizvjesnostima, bez mogućnosti da pred svijetom i u ljubavnici potvrdi samog sebe i ljubav koju osjeća.
            Iako pripovjedač može artikulirati prvotno iskustvo, iako mu je spoznatljivo, revitalizirati ga je nemoguće. Ne zbog izgubljene Anabele koja se ne može pronaći u novoj nimfici već zbog Lolite koja se gubi kontaktom sa Lolitom. To je granica koja je smrtonosna po Humbertovu žudnju – ona koja odvoja Lolitu i Dolores. Lolita koja biva osmišljena, zadata, učitana i Dolores koja mora odrasti. Nimfica, prema pojmu koji priziva mitologem, treba biti shvaćena kao objekt žudnje koji može samu sebe dati kao takvu. Također, ona utjelovljeju životvorni princip plodnosti prirode. U filmu Adriana Lynea Lolita, istoimena junakinja je prikazana, u momentu kada je Humbert prvi pu ugleda, okupana vodom u odjeći koja se sakupila na koži dodatno erotizirajući njenu pojavu. Uključivanje vodenosti još je precizniji intertekst na figuru nimfe-sirene u mitologiji. Slikovit prizor u jednoj od epizoda Odiseje opisuje Homer: pjev sirena je toliko zavodljiv da mornari moraju začepiti uši, a Odisej samoga sebe mora vezati za stub broda kako ne bi zaplovio ravno u smrt. Na narativnoj razini, one zovu na prelaz u tuđinsko semantičko polje; lik je motiviran njihovom pojavom koja se manifestuje vizuelno i auditivno, a Humbert nosi još i dodatni impuls težnje ka ponovnom proživljavanju prvotnog iskustva sa Anabelom.
            Jedan je kritičar također sugerirao da roman komentira i problematizira društvenu realnost Sjedinjenih država 50ih godina prošlog stoljeća:

«This blatant fear of being associated with Lolita in anyway, shape or form only showed the prejudices of 1950's society. Instead of being an open society that would be a objective source of criticism, America proved to be a harsh opponent to Lolita. Still, the satire of the middle class displayed in Lolita continued to prove to be accurate»

U pomenutoj kritici, međutim, ne ostaje preciznije razjašnjeno koje su to odlike društva koje Lolita komentira. Ako i postoji referencijalnost, treba uzeti poslijeratni period kao vrijeme revolucije u epistemološkom i filozofskom smislu. Sartrovska filozofija, diskursivno je implementirala ideju slobode pojedinca, sveprisutnosti izbora i konsekventne odgovornosti. Sartrovo razdvajanje onoga što naziva biće po sebi i bića za sebe uspostavlja odnos determinizma i indeterminizma. Ključno pitanje, na koje Sartr nastoji sistematski odgovoriti, ali književno djelo baš i ne, jeste koliko je čovjek u mogućnosti da bira. Današnji liberalno-demokratski svjetonazori stimuliraju sveopću mogućnost ljudskog izbora, čak je i pojednostavljuju, a na koncu izbornost nam se postavlja ultimativno. Paradoks, dakle, jeste u tome što nam je naređeno da biramo i da po tom snosimo posljedice u zakonskom, ontološkom, simboličkom ili bilo kojem drugom smislu. Plitka konstelacija odnosa i simplificirana verzija datosti su ono što ovaj roman preispituje i demistificira. Žarišno pitanje postaje: šta je to Humbert birao? Da li je uopšte mogao birati? Ambivalentnost koju sam više puta naglasio odupire se pojednostavljenjima. Djelo je spremno u svakom momentu iznevjeriti našu osudu i našu milost.


 Matija Bošnjak a.k.a. Julian Assange a.k.a. Tonči Huljić a.k.a. Kaka's-ti-budala-stare-mi a.k.a. Wooohoooo a.k.a. stop-demajorizaciji-hrvata-u-bosni-i-hercegovini a.ka. ...


LITERATURA:

Nabokov, V. Lolita 2004 Biblioteka večernjeg lista

Lolita: An Analysis of Obsession Through the Decades -http://www.123helpme.com/view.asp?id=39016

The Power Struggle in Vladimir Nabokov's Lolita - http://www.123helpme.com/view.asp?id=18588

 


Nema komentara:

Objavi komentar